tisdag 14 juli 2009

Unaccustomed Earth

Att lämna sitt land och istället leva på en annan plats är någonting inte alla av oss någonsin kommer att uppleva. Jag upplevde en liten del av vad det kan innebära det året jag levde som utbytesstudent. Alla flyttar inte under lika positiva omständigheter.
Jhumpa Lahiris novellsamling handlar om hur det är att rota sig på nytt i ny jord. Den handlar om vad man tar med sig, vad man vill glömma, vad man trodde att man lämnat. Men den handlar lika mycket om det här med familj och hur vår familj påverkar oss på olika sätt. Alla novellerna handlar om indier som emigrerar till USA, men förutom vissa kulturella markörer är väl erfarenheterna hennes karaktärer gör allmänmänskliga?

Jag har funderat på vilken av novellerna jag tycker bäst/mest om, men ingen står ut. Alla är lika bra ur olika perspektiv. Jag är inte alltid en anhängare av noveller, men de här tycker jag mycket om.

Inga kommentarer: