måndag 20 juli 2009

Harry Potter and the Half-Blood Prince

Jag är precis hemkommen från filmen och helt uppe i Harry Potters värld. Jag tycker det är härligt när jag helt kan gå upp i en annan värld och i en annan historia. Min egen behöver helt klart mer magi. Men det kan väl inte vara så svårt? Visst finns det magi i min värld också, bara att ibland har jag för bråttom för att hinna se den.

Generellt är ju filmerna tunna i jämförelse med böckerna, men har man bara böckerna där i bakhuvudet kan man ju fylla ut själv. Filmerna är iallafall otroligt snyggt filmade. Jag älskar Helena Bonham Carter i rollen som Bellatrix Lestrange, hon är perfekt! En annan karaktär jag tycker jättemycket om är Luna Lovegood.
Annars är ju Snape den mest intressanta karaktären av dem alla, så är det bara (för mig iallafall). Konstigt det där att det behöver finnas lite mörker för att göra det riktigt fängslande.

Det har ju funnits många förklaringar, och ännu fler bortförklaringar, till varför Rowlings böcker har blivit så älskade. För mig är det egentligen ganska enkelt. Det är en genuint bra historia och sådana kommer alltid att trollbinda. Det är bara magiskt.

2 kommentarer:

Jenny B sa...

Jag tycker också väldigt mycket om lilla Luna Lovegood, och många av de övriga karaktärerna som är egna personligheter, inte bara bifigurer. Filmen var riktigt spännande, speciellt mot slutet. Jag håller med dig om att böckerna är bra historier! Det är så mycket som händer som inte bara bidrar till huvud-handlingen, utan som beskriver en hel värld full av människor med egna drömmar och saker att oroa sig för. Hoppas att de som inte läst böckerna ser detaljerna i filmerna, fastän allt går litet snabbare där.

Holly Hock sa...

Ja, filmerna är ju ganska forcerade, för någon som inte läst böckerna kanske det går lite för fort fram, jag vet inte. Böckerna är bara underbara! Jag önskar att Rowling kunder skriva något mer, lika fängslande, lika bra. Samtidigt undrar jag om det är möjligt, kommer hon någonsin kunna skriva och ge ut en ny bok igen? /Therese