söndag 15 mars 2009

Nytt djupdyk

Jag har funderat på att göra ett nytt djupdyk, det var så himlans kul med Auster. Men det så klart, det är ju ganska viktigt att välja en tillräckligt intressant författare. Så jag valde att se mitt första bokpaket från min hemliga bokvän som ett tecken. Nästa djupdyk får bli: Jeanette Winterson.

Jag har aldrig läst någonting av hennes böcker, men varit nyfiken länge, länge. Jag tänker läsa:

Oranges Are Not The Only fruit
The Passion
Sexing The Cherry
Written On The Body
Art & Lies
Gut Symmetries
The.Powerbook

11 kommentarer:

Anonym sa...

Winterson är fin. :)

Anonym sa...

Jag har bara läst några få titlar av Winterson, men hittills har jag gillat det jag läst. Det ska bli intressant att se vad du tycker!

Cattis sa...

Jag vet att jag tyckte mycket om Oranges Are Not The Only fruit. Nu undrar jag varför jag inte har läst mer av Winterson. Jag tror jag ska "låna" din lista :)

Anonym sa...

Javisst! Winterson är helt klart intressant, så nu är det dags för mig att läsa in mig lite. /Therese

Anonym sa...

Wintersons språk är underbart! Poetiskt, drastiskt humoristiskt. Unikt. Du har många fina lästimmar framför dig, hoppas jag.

Anonym sa...

Om du inte redan hittat den... http://www.jeanettewinterson.com/index.asp

Catrin sa...

Just Det finns annan frukt än apelsiner är en sådan bok som har stannat kvar i mig. Tänker titt som tätt på scener ur den.

Anonym sa...

Vad roligt att höra! Jag blir så peppad av era kommentarer. /Therese

Maggan sa...

Winterson är fantastisk. Har man väl läst en vill man genast läsa resten också. Tyckte mycket om hennes senaste – the Stone Gods.

Jan Blomqvist sa...

1. Du "måste" ta med Fyrväktaren!
En saga om hur man överlever genom att berätta, om Pew (uttalat på eng blir det som en utandning!) som alltid funnits! Om Silver.
- och med en massa verkliga händelser fascinerande invävda i Wintersons fiktion - och så lite kärlek!
2. Fågelholken är ju för läcker! Vann du?
Jan

Holly Hock sa...

Jag tänkte ta med "Fyrvaktaren" också, på din inrådan, som bonusbok. Den låter underbar.
Nej, jag vann tyvärr inte. Men hur svårt kan det egentligen vara att göra en själv? Konstruktionen ser ju väldigt enkel ut. /Therese