torsdag 26 februari 2009

Pocket & Trix

Nu har En bok om dagen mejlat ut våra hemliga bokvänner och arbetet pågår febrilt med att smyga och snoka runt på en viss blogg för att komponera det perfekta bokpaketet. Jag kan meddela, så där i största allmänhet, att arbetet går mycket bra. Pocketen är i det närmaste spikad och trixet är på gång.

Vi som deltar har fått frågor att besvara, så det tänker jag göra nu.

Vilken genre tycker du bäst om?
Jag tycker nog bäst om vanliga hederliga romaner, helt enkelt.

Finns det någon genre som du ännu inte testat men som du gärna skulle ge dig på?
Jag har aldrig läst särskilt mycket fantasy, men har alltid sagt att jag gärna skulle vilja.

Finns det någon genre som du undviker på liv och död och alltså inte vill få böcker ur?
Skräck klarar jag inte av (mörkrädd). boats är jag inte heller särskilt förtjust i.

Har du någon favoritförfattare - och saknar du något ur dennes produktion?
Finns ju naturligtvis flera favoritförfattare, Ian McEwan, Doris Lessing, Paul Auster, Margaret Atwood, Jonas Hassen Khemiri, Bodil Malmsten, Sara Stridsberg, Jonathan Safran Foer, Dostojevskij. Får nog lägga upp en grej i högerkanten på vilka böcker jag har av varje. Det är väldigt olika.

Har du någon författare som du är nyfiken på och gärna vill testa?
Jeanette Winterson

Någon författare som du verkligen avskyr och inte alls vill läsa?
Avskyr är ju ett ganska starkt ord, men jag har ingen önska att läsa något av Stieg Larsson. Elfriede Jelinek har jag också valt bort.

Har du någon lista publicerad någonstans över vilka böcker som du redan äger, månntro?
Nej

Läser du andra språk än svenska?
Ja! Jag läser gärna på engelska eller franska, eller varför inte norska och danska.

Te- eller kaffedrickare?
Te, aldrig någonsin kaffe.

Någon speciell sort som du gillar mer än andra?
Nej, det mesta har varit bra. Jo, förresten, inget med körsbär.

Äter du godis?
Ja, definitivt.

Vilken sorts godis föredrar du?
Gärna choklad, eller salt laktris. Men absolut inte sötlakrits.

Är naturgodis sådant som du gillar?
Ja

Är du allergisk mot något?
Nej

Har du någon pysslig hobby?
Tycker om att sticka.

Sportar du?
Dressyr och qi gong (om någotdera av det nu räknas som sport?)

Gillar du film - i så fall vilken slags film?
Ja, drama naturligtvis, men jag har också en svaghet för romantiska komedier.

Egna upplysningar? här, t.ex. favoritfärg, stjärntecken, favoritdjur...
Favoritdjur: det mesta med päls, men framförallt hästar.
Stjärntecken: stenbock
Favorittidning: Lantliv
Favoritfärg: grön
Favoritmusik: Dido, U2, Timbuktu, Lenny Kravitz, Christina Aguilera
Favoritstad: Edinburgh, Paris

Visst har jag mina favoriter, men jag inbillar mig ändå att jag har ganska bred smak. Jag provar gärna nytt!

4 kommentarer:

Anonym sa...

boats? Vad är det för genre?

Jag läser massor men måste erkänna att den genren har jag aldrig hört talas om.

Anonym sa...

Boats = based on a true story
det var inte jättelänge sedan som den var ny också för mig (begreppet alltså) /Therese

Anonym sa...

OK. Då är jag med. Det brukar ju vara mest eländesskildringar så jag förstår dig.

Anonym sa...

Precis, tillslut har man liksom fyllt den koppen. /Therese