fredag 23 januari 2009

Oväntat tips

Man vet aldrig varifrån nästa litteraturtips ska komma. Igår lyssnade jag på "Mitt i musiken" i bilen på väg hem från skolan och hörde ett reportage om den skotske poeten Robert Burns. Tydligen firas hans 250-års jubileum på söndag traditionsenligt med festlig haggis-middag. De spelade också upp några av hans dikter som blivit tonsatta, både på engelska och svenska, och han jämfördes med vår egen Bellman. Mycket intressant!

Jag är ju bara i början av min karriär som läsare av dikter, men jag älskar engelskspråkig litteratur och har alltid varit svag för Skottland, så varför inte? Jag ska prova läsa Burns.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Robert Burns skrev så romantiskt och vackert... du kommer säkert att tycka mycket om hans poesi.

(Jag tror att Fröding har översatt en del av hans dikter till svenska- detta med tanke på din Karlstad-tripp!)Hälsa till det vackra Värmland!!

Anonym sa...

Jag hälsade förresten på Fröding idag, hans staty alltså. Och Ferlin. /Therese