torsdag 25 december 2008

Men hur små poeter finns det egentligen

Då har jag läst min andra diktsamling med Eva-Stina Byggmästar och hon håller stilen. Jag tycker verkligen om hur hon använder språket. Även här har naturen en stor plats i innehållet i dikterna. Men om Knoppar blommor blad och grenar utspelade sig i en trädgård så är den här mera i skogen med träd och löv och blåbär. Och massor av små poeter som likt små tomtar kilar ut och in i dikterna. Även själva skrivandet, skapandet är ett tema som går som en röd tråd genom hela samlingen.

Jag tycker jättemycket om det här, speciellt som hon beskriver skrivarlyor nästan som trädkojor, men, jag tyckte nog ännu mer om Knoppar blommor blad och grenar eftersom jag själv gärna skulle vilja ha en sån trädgård som hon beskriver där. Men visst är det här bra, det är det allt!

2 kommentarer:

Jenny B sa...

Bara titeln på den här boken får mig att vilja läsa den! Så bra att du nämner båda hennes diktsamlingar; nu blir jag intresserad av båda två.

Anonym sa...

Ja, jag älskar poesi utan att egentligen ha någon direkt poesiläsvana. Men Byggmästars diktsamlingar är grönskande, kan man säga. Eller vad sägs t ex om "monestialgrön"? /Therese