lördag 1 november 2008

Fredrik Härén

Nu har jag fått ett par dagars distans till Fredrik Häréns föreläsning och vill förmedla några tankar om innehållet. Efter lite planlöst googlande har jag förstått att han inte är helt okontroversiell, vilket jag kan förstå. Han talade alltså om vår omvärld och varför det är viktigt att förstå vad som händer i världen just nu. I stora drag menade han att vi i Europa och USA har en tendens att överskatta vår egen överlägsenhet och att vi (Europa+USA) måste inse att den stora utvecklingen i världen för tillfället sker i sydostasien och främst Indien och Kina. Han menar att de inte längre är på väg att komma ikapp oss utan redan är jämsides, redo att springa ifrån oss med hästlängder.

Och jag känner mig så träffad. Oj, vad jag har fördomar om Indien, för att inte tala om Kina. Jag har aldrig varit där, men visst vet jag att kineser bara klafsar runt i risfält och att det går runt kossor i städerna i Indien och skiter på gatorna. Ja, du ser, jag har ingen aning!

Naturligtvis förstår jag att det inte är hela sanningen, men jag tror han har helt rätt i att vi gärna klappar oss själva på axeln och tycker att vi är så bra så bra. Inte har vi någonting att lära av någon annan...

Fredrik Härén är mycket skicklig retoriskt. Rolig och rapp samtidigt som han är respektlös på gränsen till fräck gentemot sin publik. Antingen köper man det och tycker det är hejdlöst roligt, eller också ser man honom som en dryg och stöddig typ som mest svamlar och använder sig av retoriska knep för att göra en höna av en fjäder.

Jag lyssnade på honom i somras när han sommarpratade och tyckte han var jättebra. För min del hade han gärna fått tala om samma sak igen. Nu pratade han istället om vår omvärld och jag älskade det med. Jag blir jättenyfiken på att läsa hans böcker och jag blir jättenyfiken på att lära mig mer om Kina och Indien. Framöver skulle jag gärna läsa några kinesiska och indiska författare. Någon som har förslag på bra titlar?

1 kommentar: